Smart Mobilty
Autonoom
(Cyber-)Security
Smart Samenwerking
Datagedreven Assetmanagement
Smart Detectie
Innovatie in slimme infra
Data & AI
V2X (Connected)
Bediening en beveiliging met AI
Meindert Schut is journalist en presentator bij BNR Nieuwsradio voor onder meer de Nationale Autoshow en BNR Mobility en het economisch ochtendprogramma.

journalist & Presentator - BNR Nieuwsradio
Twee denkers. Twee perspectieven. Eén gezamenlijke oproep. Tijdens deze unieke dubbele keynote nemen Maarten Steinbuch (technologisch innovator) en Geert Kloppenburg (maatschappelijk mobiliteitsadviseur) het publiek mee in hun gedeelde visie op de toekomst van slimme infrastructuur.
Hun centrale boodschap: slimme infrastructuur is geen solo-operatie, maar een collectieve opgave. Technologische doorbraken zijn mogelijk, maar alleen als de sector zich verenigt, een gezamenlijke koers vaart en haar belangen actief behartigt.
Maarten Steinbuch: De technologie achter slimme mobiliteit
Waarom zijn connectiviteit en samenwerking net zo belangrijk als innovatie? Maarten laat zien hoe 6G, V2X en AI enorme kansen bieden voor infrastructuurbeheer en verkeersveiligheid – mits de sector investeert in samenwerking, standaardisatie en lange-termijnvisie.
“De technologie is er. Nu is het tijd om die gezamenlijk te verankeren in onze samenleving.”
Geert Kloppenburg: Slimme infrastructuur voor maatschappelijke impact
Geert zoomt in op het maatschappelijke belang van slimme infrastructuur. Hij stelt de versnippering in de sector aan de kaak en pleit voor een duidelijke brancheorganisatie die de belangen van de sector bundelt, vertegenwoordigt en versterkt in het beleid.
“Zonder een sterke stem laat de sector kansen liggen. Organiseren is nú nodig.”
Samen geven zij richting aan een toekomst waarin slimme infrastructuur niet alleen mogelijk is, maar ook werkelijkheid wordt.
Mis deze dubbele keynote niet – het is hét moment om als sector in beweging te komen.


Van navigatie tot social media: ervaar hoe digitale tools zorgen voor minder hinder, meer veiligheid en betere communicatie met de omgeving. Slim, schaalbaar en direct inzetbaar in ieder infraproject.
De experience laat zien dat digitalisering niet abstract of complex hoeft te zijn. De bezoeker ervaart hoe onze oplossingen real-time data inzetten voor betere bereikbaarheid en minder hinder.

Productmanager BUKO Bereikbaar

Manager BUKO Bereikbaar
MOON en AI-InfraSolutions bundelen hun krachten in een innovatieve samenwerking voor de inventarisatie en inspectie van openbare verlichting. Door landsdekkend en actueel beeldmateriaal te combineren met geavanceerde AI-oplossingen én diepgaande domeinkennis op het gebied van openbare verlichting, brengen zij samen een nieuwe standaard in beeldgestuurde inspecties.
Martin en Robbert delen dit resultaat van de samenwerking nu graag met de markt – om te inspireren, en om te laten zien hoeveel meer er mogelijk is met data. Als praktijkcase zal de Gemeente Lingewaard worden gebruikt. Goed beheer brengt verlichting.

Sr Sales & Business Development AI Infra Solutions

CEO/co-owner MOON
Schiphol streeft naar een autonome airside in 2050, maar wat is er nodig om dit doel te bereiken? Ontdek hoe Schiphol zelfrijdende voertuigen mogelijk wil maken, zowel binnen als buiten, in de complexe omgeving van een luchthaven.

Strategie en innovatie adviseur Royal Schiphol Group
De presentatie van Robert gaat over het MARTHA-project, waarin door diverse partners in Rotterdam een zelfrijdende bus wordt geïntroduceerd, die reizigers van en naar Rotterdam The Hague Airport verbindt met het metrostation. Het project richt zich op innovatieve technologieën, zoals level 4 autonome voertuigen en slimme verkeerscommunicatie via ITS-G5. Het is de eerste autonome volwaardige 8-meterbus die in Nederland op de openbare weg rijdt.

Adviseur smart mobility Gemeente Rotterdam
Stefan vertelt hoe je industriële systemen effectief beschermt tegen digitale dreigingen.
Hij bespreekt praktische maatregelen en technologieën om de cyberweerbaarheid te verhogen, systeemuitval te voorkomen, Cyberbeveiligingswet/NIS2 en CSIR-richtlijnen, met concrete OT-use-cases als voorbeelden.

Consultative OT Security Engineer Modelec
Mark van de Veerdonk is op het gebied van infratechniek een volstrekte buitenstaander. Oké, de cabaretier staat wel ’s in de file en staart dus geregeld naar een waarschuwingsbord maar kom bij hem niet aanzetten met termen als overspanningsbeveiliging of zonnekapbevestiging, laat staan een zwevende nul. Een verkeersmast kan hij nog net van een zendtoren onderscheiden, maar dat is het dan ook.
In dit half uur zal de Brabantse komiek behoorlijk wat wijzer worden. Vooral dankzij Joris Sleenhoff, bedrijfsleider bij Hoeflake. Hij neemt Van de Veerdonk en zijn publiek uiteindelijk mee naar enkele bijzondere innovaties op het gebied van openbare verlichting. Waarom zou je bijvoorbeeld al het mastmateriaal na 15 jaar vervangen? En kan iemand uitleggen waarom het licht altijd op volle sterkte brandt, ook al is er geen hond op de weg? Sleenhoff neemt de tijd om de door Hoeflake bedachte oplossingen op concreet en praktisch niveau over het voetlicht te brengen.
Van de Veerdonk zal waarschijnlijk de problematiek wel weer wat relativeren, zoals hij als Brabander gewend is te doen. Per slot, “iemand in een open sportwagen is ook dakloos”.

Cabaretier

Bedrijfsleider Hoeflake
In deze sessie schetst Jos Berière (TNO) de ambities van het nationale innovatieprogramma 6G Future Network Services (FNS) consortium, gesteund door het Nationaal Groeifonds. Het programma positioneert Nederland in de voorhoede van 6G-ontwikkeling en richt zich onder andere op toepassingen in mobiliteit en stedelijk beheer.
Met 5G kunnen autonome voertuigen al veilig en betrouwbaar data uitwisselen, en maken coöperatieve verkeerssystemen realtime communicatie mogelijk tussen voertuigen, verkeerslichten en centrale systemen en is de wereldwijde adoptie de belangrijkste uitdaging.
6G sensing, HD-mapping en sensor fusion zorgen voor nauwkeurige en veilige navigatie voor alle verkeersdeelnemers, terwijl intelligente infrastructuur zoals straatverlichting en verkeersregelinstallaties via 6G slimmer en efficiënter worden aangestuurd.
Jos zoomt in op de toepassing ‘wireless detection’: een technologie waarmee verkeer draadloos wordt gemonitord, zonder fysieke sensoren in het wegdek. Samen met partners als Vialis, Nokia en KPN werkt TNO aan oplossingen die goedkoper, flexibeler en toekomstbestendiger zijn dan traditionele systemen.

Programma Lijn Manager 6G Toepassingen, TNO
De druk op stedelijke ruimte neemt toe: logistiek, mobiliteit, leefbaarheid en klimaatdoelen concurreren om dezelfde vierkante meters. De SmartZone Buffer biedt een innovatieve oplossing door als digitale stadspoort te fungeren, waarmee steden dynamisch kunnen sturen op toegang, gebruik en gedrag in specifieke zones.
In deze sessie laat Steven Boerma (MAPtm) zien hoe de SmartZone Buffer in samenwerking met partners als SWARCO, V-Tron, Coding the Curbs, Future Mobility Park en TU/e wordt ontwikkeld binnen het DMI-ecosysteem. Het systeem maakt gebruik van real-time data en open standaarden om functies zoals parkeren, laden/lossen en terrassen flexibel toe te wijzen, afhankelijk van tijd en behoefte.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit onder andere Helmond, Apeldoorn en het Future Mobility Park wordt geïllustreerd hoe deze samenwerking tussen publieke en private partijen leidt tot een schaalbare, datagedreven aanpak voor slimme en duurzame stadsontwikkeling.
Deze lezing is bedoeld voor beleidsmakers, mobiliteitsprofessionals en technologische partners die geïnteresseerd zijn in de integratie van digitale tools voor het optimaliseren van stedelijke ruimte en mobiliteit.

Traffic Architect, MAPtm
Het Asset Lifecycle Management-framework, ontwikkeld door Vialis en VolkerWessels Infradivisie, benut data gedurende de volledige levenscyclus van infrastructuurassets. Hiermee wordt beheer en onderhoud zowel efficiënter als duurzamer, inspelend op de groeiende rol van (datagedreven) assetmanagement.
Asset Lifecycle Management biedt een concreet antwoord op de uitdagingen van efficiëntie, duurzaamheid en kostenbeheersing in infrastructuurbeheer. Door data strategisch in te zetten gedurende de hele levenscyclus van assets – van ontwerp tot sloop – kunnen organisaties proactiever inspelen op onderhoudsbehoeften en onnodige uitval voorkomen.
Hiermee streven ze niet alleen naar een duurzamere omgang met middelen en energie, maar ook naar het versterken van de samenwerking tussen partijen in de keten. Dit onderwerp heeft als doel bewustwording te creëren en handvatten te bieden voor innovatie in assetmanagement binnen de sector.

Manager Business Development & Innovatie VolkerWessels Infrastructuur

Programmamanager Digitalisering VolkerWessels Infrastructuur
Innovaties in beheer en onderhoud zijn niet louter een kwestie van slimme informatietechnologie en digitale middelen. Eddy beantwoordt de vraag: Hoe organiseer je acceptatie, vertrouwen, support, nieuwe vaardigheden en inzichten om de beoogde efficiëntie en kwaliteitsverbetering te halen?

Business Development Heijmans Infra
Ontdek hoe je met het ARVOO Streetwise systeem elke auto in 10 minuten verandert in een slimme scanauto voor objectdetectie in de openbare ruimte – van naast plaatsingen en wegwerkzaamheden tot verkeersborden en precario gerelateerde objecten, zoals afvalcontainers en mobiele toiletten. Tijdens deze lezing nemen Carlos en Marieke je mee in een unieke praktijkcase waarin de volledige dataketen – van detectie tot afhandeling – centraal staat.

Account Manager ARVOO Imaging

Sales Executive Visma ScanGo
De Road Spider, een IOT radar systeem dat simpel opgehangen kan worden aan
bestaande infra en kan communiceren met de VRI/IVRI.
De Road Spider maakt het mogelijk om binnen 15 minuten een lus toe te voegen voor het
detecteren van verkeer. Dankzij het autonome en non-invasieve ontwerp zijn
graafwerkzaamheden of het frezen van lussen in het wegdek verleden tijd. Dit betekent
minder verkeersmaatregelen en minimale overlast.
De Road Spider is daarnaast toekomstbestendig. In tegenstelling tot een lus, meet de
radar ook heel exact de snelheid van het verkeer. Deze data kan worden gebruikt voor de
aansturing van de (I)VRI. Daarnaast wordt het systeem continue doorontwikkeld door
middel van software releases, waardoor met dezelfde radar in de toekomst bijvoorbeeld
ook geclassificeerd en geteld kan worden.

CEO Radarxense
NDW laat zien hoe wegbeheerders met voertuigsensordata en gezamenlijke inkoopprocessen sneller en efficiënter inzicht krijgen in de staat van het areaal. Leer hoe deze innovaties zorgen voor beter onderhoud, lagere kosten en veiligere wegen.

Themamanager Assetmanagement NDW
De Provincie Groningen (als facilitator), VerkeersInfo (als consultant) en smartmicro (als leverancier) hebben een pilotproject lopen waarbij wordt geevalueerd of radartechnologie kan gebruikt worden om de verkeerslichten in Nederland efficient en effectief aan te sturen, zonder wijzigingen in de VRI.
Deze lezing gaat dieper in op de doelstellingen, de werkmethode, en de resultaten
en geeft meer inzicht in:
Het belang van het out of the box denken en beslissingen/risico’s nemen om innovatie te ondersteunen.

Business Solutions Director smartmicro
Bij steeds meer fiets- en voetgangersoversteken zie je waarschuwingsverlichting. Maar hoe goed begrijpen weggebruikers deze signalen? En hoe beïnvloedt de manier waarop ze worden waargenomen ons verkeersgedrag?
De variatie in werking – constant brandend, knipperend of alleen actief bij conflictsituaties – kan tot verwarring leiden. Daarnaast speelt de vraag: hoe interpreteert ons brein deze signalen, welke verwachtingen hebben we en hoe kunnen we ze optimaliseren?
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen duikt samen met BAM en Heijmans in de impact van deze systemen. Van standaardisatie tot de bredere Human Factors: wat maakt waarschuwingsverlichting écht effectief?
Sluit aan bij deze lezing op de Smart Infra Experience en ontdek hoe inzichten uit de verkeerspsychologie bijdragen aan veiligere wegen!

Verkeerspsycholoog

PMC Manager Binnenstedelijk , BAM Infra Techniek en Assetmanagement

Adviseur Verkeer & Mobiliteit Heijmans Infra
Veel grote gemeenten hebben op dit moment nog geen beleid rondom fietsers bij verkeersregelinstallaties (VRI’s). Het gevolg? Fietsverkeer blijft vaak onnodig stilstaan of wordt zelfs ontmoedigd. Slimme verkeerslichten (iVRI’s) bieden echter een daadkrachtige oplossing. Door iVRI’s te koppelen aan het Urban Data Access Platform (UDAP)—het nationale platform dat het Nederlandse mobiliteitsecosysteem verbindt—kunnen fietsers eenvoudiger gedetecteerd worden en prioriteit krijgen in het verkeer. Dit biedt gemeenten een laagdrempelige manier om fietsbeleid naar een hoger niveau te tillen.
Tijdens onze lezing laten we zien hoe steden die al werken met iVRI’s en fietsprioriteit hun mobiliteitsdoelen versnellen. We bespreken concrete voorbeelden en innovatieve oplossingen, en tonen hoe UDAP helpt om deze technologie eenvoudig te implementeren. Onze sessie biedt praktische handvatten voor gemeenten die willen starten met fietsbeleid bij iVRI’s, en toont hoe dit aansluit op bredere mobiliteitsplannen.

Sr. Adviseur Smart Mobility Royal HaskoningDHV

Commercieel directeur Monotch
Cabaretier Mark van de Veerdonk woont in het Brabantse buurtschapje Slabroek. “Daar wonen 53 mensen, en dan tel ik die zwanger zijn dubbel.”
Op de basisschool heeft hij nooit verkeersexamen gedaan vanwege het gebrek aan verkeer. Maar vandaag zal de komiek eindelijk worden ingevoerd in de diepere geheimen van het dagelijks verkeer. Daarbij krijgt hij door Joris Sleenhoff, bedrijfsleider bij Hoeflake meteen de nieuwste snufjes te horen m.b.t. verkeersregelinstallaties, aanleg en laagdrempelig onderhoud. Van elektronische sleutels tot vernieuwde rateltikkers. Ook de nieuwe gebruiksvriendelijke webshop van Hoeflake komt ter sprake.
Van de Veerdonk zal het waarschijnlijk niet kunnen laten om daarnaast ook enkele Slabroekse uitvindingen te noemen, waaronder het bubbelbad (1934). Wanneer het onderwerp duurzaamheid ter sprake komt, zal hij zeer waarschijnlijk met trots vermelden dat de Slabroekers ruim 10 jaar voor de invoering van de kliko, al gescheiden afval aten. Of hij tot slot zal onthullen hoe hij met z’n auto is vast komen te zitten onder een fietsviaduct, laat zich raden.

Cabaretier

Bedrijfsleider Hoeflake
De afgelopen 4 maanden hebben 8 cursisten zich verdiept in de Smart Infra, en buiten de cursusdagen ook een werkstuk gemaakt, en het geheel afgesloten met een proeve van bekwaamheid.
Daarmee hebben zij het niveau 3 MBO certificaat Basis Smart Infra behaald, en tijdens dit event gaan we deze feestelijk uitreiken aan de cursisten.

Directeur Go Flex / Smart Infra Academy

Voorzitter ASTRIN
Tijdens onze lezing laten we zien hoe data en digitalisering bijdragen aan verkeersveiligheid, leefbaarheid en efficiënt beheer, met als voorbeeld de invoering van de nieuwe snelheid van 30 km/u in Amsterdam. Ook belichten we (samen met een spreker uit een gemeente) hoe data cruciaal was bij het succesvol realiseren van dit complexe project binnen een strakke planning.
Over IPSm:
IPSm verkeersbordendata is ons initiatief om de RVV- en RVV-gerelateerde bebording en bebakening van heel Nederland digitaal in kaart te brengen. Hiermee kunnen wegbeheerders voldoen aan EU-regelgeving zoals RTTI, ISA en Data Top 15, besparen zij kosten én behalen zij duurzaamheidsdoelstellingen. Wij werken volgens beveiligingsstandaarden zoals vastgelegd in ISO 27001.
Het project dat wij uitlichten:
In de nacht van 7 op 8 december ging de nieuwe snelheid van 30 km/u in Amsterdam in. Aan de invoer van zo’n nieuwe snelheid gaat maanden aan voorbereiding vooraf, inclusief 4500+ nieuwe verkeersborden. Zo’n groot project coördineren wij van A tot Z door middel van IPSm verkeersbordendata.
In de lezing willen we benadrukken hoe belangrijk het gebruik van data is en welke probleemstellingen hiermee opgelost kunnen worden, waaronder dit project met een hele strakke tijdsplanning. Dit was mede door de ingang van de nieuwe OV-tijden.

Projectleider & Consultant IPSm HR Groep
AI is inmiddels overal. Het wordt vaak gezien als een magische oplossing voor complexe problemen, maar de realiteit blijkt genuanceerd. AI biedt zeker nieuwe kansen – de computer past zich steeds meer aan de menselijke ervaring aan.
Voor verkeersmanagement lijkt AI op het eerste gezicht kansrijk. Kan AI bijvoorbeeld automatisch verkeersmanagementscenario’s creëren voor een betere doorstroming? Om AI-modellen te trainen, moeten we veel data verzamelen, en dat lijkt een stevige uitdaging. Zou het ook mogelijk zijn met kleinere datasets?
AI is al wel succesvol in visuele toepassingen. Een voorbeeld is de FlowCube-sensor, die verkeersstromen analyseert en o.a. fietsers en voetgangers beter in beeld brengt.
Autonome verkeersregeling met AI is zeker ook een kwestie van vertrouwen. Durven we verkeersmanagement in de toekomst daadwerkelijk helemaal over te laten aan een zelflerend systeem? Of blijft menselijk toezicht altijd nodig?
Ronald van Katwijk geeft u een verhelderende blik in de toekomst.

Senior Architect Technolution
In Europa speelt veel op het gebied van C-ITS/CCAM. De Europese Commissie heeft een aanvulling op de C-ITS Directive uitgebracht die gevolgen heeft voor alle EU-lidstaten. Binnen project C-Roads wordt gewerkt aan verdere standaardisering van berichtenverkeer, in lijn met ETSI (European Telecommunication Standard Institute) richtlijnen.
Samen met het Car2Car-consortium werkt C-Roads aan use-cases die de samenwerking tussen infrastructuur- en de automotive sector versterken. Deze samenwerking is cruciaal voor de introductie van autonoom en automatisch rijden met meer verkeersveiligheid en minder slachtoffers.
Freek laat zien wat deze ontwikkelingen in C-ITS betekenen voor Nederland.
In 2023 gaven we al een live-demo van de use case RoadWorks Warning.
Aan de hand van andere initiatieven belichten we waar Nederland als wegbeheerder staat in 2025 en waar actie nodig is. Thema’s als security, authenticatie en trust komen daarbij zeker aan bod.

SWARCO Nederland
Ontdek hoe intelligente verkeerslichten vrachtverkeer efficiënter maken door prioriteit te geven aan vrachtwagens, wat leidt tot minder stops en directe milieuwinst.
Deze pilot vond plaats op de Connected Transport Corridor Zuid-Holland, op een tweetal kruispunten op de N59, welke in beheer zijn bij Rijkswaterstaat. Het doel was om te bepalen of het verlenen van prioriteit aan vrachtwagens via de Talking Traffic keten de stopkans zou verlagen en daarmee de duurzaamheid (uitstoot) zou verbeteren.
De pilot in Zuid-Holland heeft aangetoond dat deze technologie niet alleen de efficiëntie van het vrachtverkeer verhoogt, maar ook een positieve impact heeft op het milieu.

Team Operationeel Verkeer Rijkswaterstaat

Sr. Sales Consultant Royal HaskoningDHV
Brugbedienaars beheren steeds meer bruggen tegelijk, onder hoge druk en met beperkte zicht. In deze lezing laten Equans en de gemeente Dordrecht zien hoe slimme detectie menselijk handelen versterkt en de veiligheid rond beweegbare bruggen structureel verbetert.

Salesmanager Infra Equans Nederland
Hoe kunnen we met slimme technologie de veiligheid op en rond infrastructurele knooppunten drastisch verbeteren? Tijdens deze presentatie nemen we je mee in een succesvolle praktijkcase: de inzet van een flexibel backoffice systeem voor handhaving bij spoorwegovergangen. Voor ProRail is een systeem opgezet dat automatisch overtredingen registreert, zoals het negeren van rode lichten en het passeren van dalende (en gesloten) spoorbomen. Dit project laat zien hoe slimme oplossingen leiden tot een significante daling van overtredingen – in dit geval tot wel 60%.
De kracht van deze oplossing ligt in de flexibiliteit: er is geen fysieke koppeling nodig met het te bewaken systeem. Hierdoor ontstaan tal van nieuwe toepassingsmogelijkheden, zoals handhaving bij roodkruisverboden op snelwegen, bewaking van bruggen, sluizentoezicht en roodlicht.
Tijdens deze presentatie delen we onze inzichten en ervaringen met het ontwikkelen en toepassen van deze technologie, en kijken we samen naar verdere mogelijkheden om handhaving slimmer en effectiever te maken.

Algemeen Directeur Brickyard
IntelliLED, vriend van De Fietsersbond, presenteert de Haaientand voorzien van LED, oranje-wit en aangestuurd door een LichtManagementSysteem.
IntelliLED gelooft in een sterke verlaging van het aantal (dodelijke) slachtoffers als er een actieve en dynamische markering in het wegdek ligt. Met duidelijke lichtsignalen worden weggebruikers gewaarschuwd.
We laten in deze presentatie zien hoe het idee is ontstaan, welke technieken er worden gebruikt, alsook de toepassingen. Ook de verwachtingen van deze toepassing in andere infrastructuren, zoals snelwegen in relatie tot het voorkomen van files en spookrijders.

Directeur IntelliLED
Na een dag vol inspirerende keynotes, lezingen en sessies over de nieuwste ontwikkelingen in Smart Infra, sluiten we de Smart Infra Experience 2025 af met een levendige paneldiscussie onder leiding van dagvoorzitter Meindert Schut. Tijdens het event zijn uiteenlopende thema’s aan bod gekomen, waaronder mens en digitalisatie, autonome voertuigen, smart samenwerking, smart mobility, smart detectie en data gedreven asset management. In deze afsluitende discussie van circa twintig minuten gaat Rijkswaterstaat samen met prominente vertegenwoordigers van Smart Infra-bedrijven, de balans opmaken en de inzichten van de dag vertalen naar concrete acties.
Het panel richt zich op de volgende kernvragen:
Met deze paneldiscussie krijgen beleidsmakers en de Smart Infra sector de gelegenheid om gezamenlijk de balans op te maken en op basis daarvan concrete vervolgstappen te identificeren.

Directeur Productie- en Projectmanagement Rijkswaterstaat

Directeur Hoeflake

Directeur Wegverkeersmanagement Rijkswaterstaat

Directievoorzitter Infra Heijmans